November 30, 2011

ISMP, KPM, dan Masa Depan Anak Bangsa.

Pendidikan merupakan satu perkara yang amat penting dalam sesebuah negara, pendidikanlah yang mencorakkan pemikiran dan tanpa pendidikan yang sempurna risikonya pada generasi akan datang. Kita akan melihat satu kerosakkan dari sudut akhlak dan moral yang dasyat jika pendidikan yang ada pada hari ini tidak bersifat mendidik dan hanya bertumpu kepada kecemerlagan akedamik semata-mata. Persoalannya adalah bagaimana dengan pendidikan dalam negara kita? 

Kerjaya Graduan ISMP

Isu yang menjadi polemik baru-baru ini ternyata mencalar reputasi dan prestasi Menteri Pelajaran dan Kementeriannya. Isu penempatan graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan(ISMP) bukanlah satu isu baru, hakikatnya sudah berlarutan beberapa tahun, malahan sudah lebih 7000 orang guru menganggur akibat daripada masalah ini. Ternyata andai diperhati dengan teliti masalah ini berpunca dari Kementerian Pendidikan itu sendiri.

Perkara pokok tentang permasalahan ini adalah tiadanya persefahaman antara dua kementerian dalam satu kerajaan, hal ini berlaku antara Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi. Yang mana satu ketika dulu kedua-dua kementerian ini bernaung bawah satu kementerian yang sama iaitu Kementerian Pendidikan. 

Kesan dari tiada kesefahaman ini, mangsanya adalah rakyat. Pertamanya graduan ISMP itu sendiri, terutamanya yang belajar dengan mengunakan duit pinjaman, yang mana mereka ini akan keluar tanpa jaminan sebagai seorang guru. Mereka ini terang-terang dianaktirikan oleh Kementerian Pelajaran, keutamaan mereka untuk diberi penempatan diletak tempat yang terakhir sekali. Sebaik mana pun prestasi mereka ruang dan peluang sudah tertutup awal-awal dek kerana yang menjadi keutamaan adalah prioriti bukan prestasi.

Manakala golongan yang kedua menanggung kerugian adalah rakyat, mahasiswa pembelajarannya sebahagian besar ditanggung kerajaan. Ini sudah jelas tertulis dibawah surat tawaran ke IPTA bahawasanya sebahagian besar kos pembelajaran ditanggung oleh kerajaan. Wang kerajaan bukanlah wang kocek pak-pak menteri, bukan juga hasil infak ikhlas menteri pelajaran, tetapi wang kerajaan adalah wang dari kocek rakyat, termasuklah dari petani yang membanting tulang ditengah panas, dari para nelayan yang mengharung ombak, dari penoreh getah yang digigit sejuk saban pagi.

Jika KPM ingin mengunakan guru sendiri  tidak mahu dari sumber lain mengapa tidak ditutup sahaja semua kursus perguruan dalam IPTA? Sekurag-kurangnya harus ada penyelarasan antara KPM dan KPT sebagai contoh sebanyak lapan puluh peratus guru yang diambil dari IPG dan selebihnya hasil dari IPT. Barulah dapat ditentukan jumlah pengambilan pelajar untuk satu-satu kursus pendidikan. 

Prasarana tidak sesuai

Masalah prasarana yang tidak sesuai di sekolah-sekolah, ini dapat dilihat dari tiadanya penyelarasan antara kawasan luar bandar dan dalam bandar. Sebagai contoh di dalam bandar yang punyai ramai penduduk dibina hanya dua blok untuk kelas, manakala diluar bandar yang kurang penduduknya dibina tiga blok kelas. Hasilnya adalah disekolah luar bandar yang sedikit muridnya jumlah kelas berlebihan manakala yang didalam bandar kelas tidak cukup. Inilah punca kenapa jumlah kelas boleh mencapai sehingga lima puluh lima orang, sedangkan jumlah sepatutnya hanyalah dua puluh lima orang hinggalah tiga puluh lima orang setiap kelas.

Jumlah kelas berkait rapat dengan jumlah guru, yang mana jumlah guru dalam sesuatu sekolah bergantung pada jumlah kelas, jumlah guru bagi setiap sekolah adalah jumlah kelas didarab dengan satu perpuluhan lima. Jika satu kelas mencapai sehingga lima puluh lima orang murid, kesannya jumlah guru dan murid tidak sepadan, maka secara tidak langsung beban guru meningkat dan peluang pekerjaan kian tertutup.

MBMBI ganti PPSMI

Pelaksanaan dasar baru iaitu MBMBI yang dilihat tidak menyelesaikan kelompangan dalamPPSMI tetapi  menambah beban guru, setelah pemansuhan PPSMI pelaksaan MBMBI dilihat menambah waktu mengajar seorang guru. Secara tidak langsung beban seorang guru bertambah. Penambahan beban sepatutnya selari dengan penambahan tenaga kerja, jika tidak maka ini satu penginayaan.

Sedangkan tugas guru sebelum ini sudah cukup membebankan, bukan sekadar di kelas malahan guru terpaksa berhempas pulas di luar masa kerja demi untuk menyiapkan tugasan yang diberi dan memuaskan hati ibu bapa dan murid. 

Cadangan untuk menambah masa bertugas guru kepada sembilan jam untuk memartabatkan tugas guru adalah satu perkara yang tidak boleh diterima akal dan menghina tugas guru itu sendiri. Seolah-olah tugas guru selama ini tidak bermartabat!

Pencen 60

Tidak cukup dengan itu penambahan umur pencen sehingga enam puluh tahun juga satu perkara yang akan menyebabkan peluang penempatan semakin kurang. Kebanyakkan kaki tangan kerajaan pada hari ini akan mempertimbangkan untuk mengambil had umur maksimum berikutan beban hutang dan kos sara hidup yang tinggi pada hari ini.  


Guru luar

Pengunguman kerajaan untuk membawa masuk guru dari Amerika juga sepetutnya menjadi satu kerisauan. Kita tidak nafikan dari satu sudut ada bagusnya terutamanya dalam peningkatan penguasaan bahasa inggeris, tetapi tolong jangan pisahkan antara pelajaran dengan pendidikan. Realiti hari ini ibu bapa sibuk dengan kerjaya masing-masing  dan masa seorang murid lebih di sekolah, jika kita pisahkan pelajaran dengan pendidikan maka lahirlah satu generasi yang hebat dari sudut pengusaan ilmunya tetapi kurang dari segi akhlak dan moralnya.

Malahnya satu pelaburan yang besar dilaburkan kearah ini, sebanyak 18 juta dihabiskan demi untuk menjayakan perancangan ini. Persoalannya adakah pelaburan ini berbaloi? 

Kesimpulan

Perlunya satu perancangan dan mantap dalam menyelesaikan semua krisis ini, dunia pendidikan yang dicorak dan dibentuk oleh kementerian pelajaran dilihat sakit tenat. Segala permasalahan yang berlaku akan memberi kesan kepada generasi akan datang. Bayangkan dengan beban tugas yang tidak masuk akal sudah pasti akan mengurangkan kuailiti seorang guru. Bila guru tidak berkualiti kesannya adalah pada murid. 

Suasana pembelajaran yang tidak kondusif juga akan memberi kesan, contohnya bilangan ahli kelas yang berlebihan. Ini akan menyebabkan guru tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya kepada semua murid dan murid juga tidak selesa.

Perlunya pada rombakkan kabinet pada hari ini, yang mana kementerian yang begitu penting ini dipegang oleh seorang yang berkelayakkan, kerana masa depan generasi akan datang bergantung kepada pencoraknya, jika jahil pencoraknya jangan harapkan keindahannya.

Kata kunci bagi penyelesaian semua ini adalah perancangan, tanpa perancangan yang teliti dan jauh kedepan maka akan timbullah pelbagai masalah, bila ada masalah maka akan adanya mangsa. Yang menderita biasanya mangsa, yang kerugian biasanya mangsa. Biasanya mangsa akan mencari perancang, dan perancang yang tidak baik perancangannya akan tumbang. Dalam kes sesebuah negara perancangnya adalah kerajaan sedangkan mangsanya adalah rakyat. Kerajaan salah perancangan maka tunggulah saatnya pasti akan tiba.