May 6, 2010

Sayangi Ibu Ayah




Hari ini saya nak bercerita tentang kisah seorang sahabat saya cik gu 'S" . Mungkin kisah ini akan menjadi pengajaran kepada kita. Saya sempat menziarahi cik gu 'S' yang terlantar kerana sakit akibat kemalangan jalanraya. Kakinya patah dan dimasukkan besi. Dia juga menghidap sakit kencing manis. Apa pun yang hendak saya kongsikan dengan pembaca, bagaimana anak isteri beliau tidak menghiraukan dengan keadaan beliau yang sakit itu.

Di biarkan sahaja cik gu 'S' terlantar di bengkel buruk ini tanpa diberi perhatian sewajarny;Tidur baring di atas tilam lusuh. Mujurlah ada kawan yang simpati membenarkan beliau untuk tinggal disitu dan menjaganya seperti berada di wad hospital. Makan minum dan gantian pampers dilakukan oleh kawan, bukan anak isteri yang sepatutnya mengambil berat hal ini. Cik gu 'S' mempunyai dua buah rumah, tetapi tidak dapat menikmati keselesaan hasil usahanya. Isteri beliau yang kasar dan tidak mempunyai belas kasihan langsung tentangnya terus tidak mengambil kisah. Malah anak-anaknya yang telah menamatkan pelajaran Universiti juga menganggap bapanya seperti orang lain saja.

Namun difahamkan sehari sehari sebelum meninggal dunia anak-anaknya menjengahnya dan sempat menyuapkan nasi ke mulut bapanya. Dihari kematiannya saya dan sahabat menziarahi beliau. Pada masa itu, beliau tindur nyenyak dan mendengkur. Kami tidak menganggunya sehingga petang itu saya terkejut diberitahu beliau telah meninggal dunia di Hospital.

Untuk membawa mayatnya dari bilik mayat kami berusaha menghubungi anak-anaknya untuk mendapatkan kebenaran mengkebumikan. Walau bagaimana pun lewat juga menanti anak-anaknya untuk membawa mayat allahyarham ke rumahnya.Isterinya dengan nada yang serius agar mengkebumikan cik gu "S' malam itu juga, kerana esuk dia akan bekerja sebagai alasan. Itulah sikap seorang isteri yang angkuh dan sombong walaupun suaminya telah pergi buat selama-lamanya.

Pengajaran yang dapat diambil dari kisah ini, walaupun hidup bersuami isteri dan mempunyai anak yang terpelajar, berjawatan tinggi, namun kehidupannya tidak semudah itu. Derita mengakhiri kematian. Ilmu Islam sangat penting dalam melayari kehidupan berumahtanga.

diambil dari blog http://n51pasirpanjang.blogspot.com/.sayangilah ibu bapa kita selagi mereka masih hidip bila sudah tiada tiada gunanya lagi. disini saya letakkan lirik lagu azimat ibunda sebagai renungan



Azimat Ibunda
Album : Halawatul Iman
Munsyid : Far East
http://liriknasyid.com


langit kirmizi menghantar dirimu menuju jln pulang
hari-hari indah bersamamu bertaburdi tanah kenangan
wajah berona simpati kau tatapi buatkali t'akhir
sedih & sayu dari kamar atma mengundang air mata

Hanya rindu & doa buatmu
semoga kau tenang dan bahagia
agar syurga menjadi milikmu
bukan hanya di telapak kakimu

menumpang di segenap ruang yg ada di lubuk p'kasihan
begitu indah setiap detik di dlm rahimmu
sehingga teramat asyik setiap saat di pangkuanmu
keperitan itu kau rasa indah demi anakmu

setitis air mata ibu yang gugur kerana kesedihan
segaris luka di hati ibu kerna kederhakaan
tertutup pintu syurga jika tiada keampunannya
azimat ini ku tanam di lubuk hati yg dalam

di tirai malam aku bersandarkan pada dinding kepiluan
bersenandungkan merdu suara alam terlena di rajutan rindu
tiada yg terindahdiduni dapat mengganti hilangmu
pilahan yg terbaik takkan dapat mengisi relung hatimu

No comments:

Post a Comment