November 4, 2011

Realiti Senang Lepas Susah

Hidup bahagia selalu, tiada kesusahan dan cabaran, tiada watak jahat yang selalu mengancam, tiada masalah yang memeningkan, hati senang, jiwa lapang. Siapa yang tidak mahu selalu hidup begini?Jika di tanya sudah pasti semua mahu akhir hidup bahagia dan gembira.

Kebahagiaan itu apabila kita mengingati Allah
Setiap kesusahan yang menimpa kadang-kadang akan membuatkan kita hampa dan kecewa, malahan ramai manusia yang kecundang sehingga sanggup menggadai prinsip dan iman di dada, demi hanya melepaskan diri dari sensara dunia. 

Sunnatullahnya setiap perkara tiada yang sempurna, sudaah pasti akan ada cabaran dan dugaannya. Tiada manusia yang tidak pernah merasa kesusahan, walau dia seorang yang punya harta, namun kadang-kadang jiwanya tidak tenang kerana memikirkan hartanya, yang punya banyak teman pun kadang-kadang ditikam dari belakang.

Kita sebagai manusia tidak dapat lari dari perasaan takut untuk menghadapi ujian, lebih-lebih lagi apabila berlaku ancaman, sebagai contoh, apabila seorang perempuan diancam tentang masa depannya akan berkahwin dengan lelaki tidak guna sudah pasti akan menimbulkan kerisauan dan ketakutan dalam hidupnya.   

Jadi bagaimana penyelesaiannya?

Carilah kebahagiaan dalam kesusahan
 Sebelum kita memikirkan cara untuk lari dari masalah yang berat ini suka saya bawakan beberapa contoh kisah para sahabat dan nabi terdahulu untuk kita sama-sama fikir dan renungkan.

Kisah Asiah seorang wanita solehah yang dipaksa berkahwin dengan sejahat-jahat manusia, firaun. Asiah seorang yang cantik dan baik namun nasibnya tidak beberapa baik, perkahwinan dengan firaun ternyata tidak membawa kebahagiaan. Firaun juga menyalibnya sehingga mati apabila beliau mengaku beriman kepada Allah. Sejak perkahwinannya dengan firaun sehingga hujung nyawa ternyata Asiah tidak bahagia.

Kedua kisah Nabi Yusuf yang mana pada mulanya baginda menjadi anak kesayangan Nabi Ya'akub, tetapi kerana cemburu abang-abangnya kisah duka hidup Nabi Yusuf bermula, baginda dijual, difitnah, dan dipenjara. Namun dipenghujungnya Nabi Yusuf akhirnya menjadi salah seorang pembesar di Mesir.

Seterusnya kisah Khadijah Bt Khuailid, isteri kesayangan baginda Rasulullah s.a.w. jalan dakwah ternyata tidak mudah, malah menuntut pengorbanan yang tiada tara. Khadijah seorang jutawan dan hartawan pergi menemui tuhan dalam keadaan tiada harta, hasil infak ke jalan dakwah.

Dari cerita di atas kita dapat lihat realiti kesuahan selepas kesenangan yang Allah janjikan dalam surah Insyirah ayat 5 dan 6 yang bermaksud;

"Karena Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan."

Realiti yang pertama adalah kemudahan yang datang selepas kesusahan itu kita dapat rasa dan lihat didunia, sebagai contoh kisah Nabi Yusuf, yang mana sebelum menjadi pembesar mesir baginda di buang, di jual, di fitnah, dan di penjara.  Realiti seperti inilah yang ramai dari kita harapkan, kita sentiasa mengharapkan kebahagiaan yang kita dapat rasai dan kita nampak didunia. Tidak salah kerana ini fitrah, tetapi keadaan tidak selalunya bergini. Takut-takut kita berputus asa dengan tuhan.

Realiti kedua adalah sebagaimana yang dilalui oleh Asiah dan Khadijah, pada penghujung hayat dua tokoh besar ini kita dapat lihat mereka tidak bahagia. Tapi anda bahawasanya Allah telah sediakan satu istana untuk Asiah didalah syurga? dan Khadijah antara wanita pertama yang masuk syurga.

Keindahan Istana di syurga berkali ganda!
Realiti yang kedua inilah yang selalu kita tertinggal, ramai yang ingin bahagia di dunia tetapi lupa akan akhirat, sedang akhirat itu adalah sesuatu yang abadi. Hidup dunia hanyalah sementara, apa salahnya kita menanggung ujian yang merupakan kasih sayang Allah kepada kita, sehingga akhir hayat, sedang disana syurga menanti kita.

Sedarkah kita walau hidup Asiah dan Khadijah pada mulanya kelihatan sensara namun dalam hati mereka penuh kebahagiaan dan keyakinan akan janji Allah dihujungnya. Hakikatnya bahagia itu adalah ketenangan jiwa dan jiwa yang tenang adalah jiwa yang mengingati Allah.

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami Telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan Sesungguhnya kami Telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, Maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan Sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta."
(Surah al-Ankabut, ayat 2-3).