June 15, 2012

Masihkah ada lagi.


Pemikiran Ustaz Yahya Uthman yang banyak menyemarak pertumbuhan idea tarbiyyah dan dakwah dalam konteks sebuah harakah Islamiah seperti PAS didakwa telah menonjolkan ketokohan beliau sebagai seorang ulama haraki. Penglibatan beliau secara langsung gerakan antarabangsa sejak zaman pelajar bukan sahaja menjadikan beliau sebagai seorang tokoh murabbi yang kaya dari pengalaman tetapi juga menawarkan suatu perspektif dakwah baru yang sesuai dengan perkembangan ilmu dakwah yang dinamik. Namun demikian, tulisan ini hanya menyorot ketokohan Ustaz Yahya Uthman khususnya dalam konteks perjuangan gerakan Islam. Ia meliputi latarbelakang hidup beliau yang banyak terdedah kepada pendidikan Islam haraki, bakat kepimpinan samada dalam organisasi pendidikan dan gerakan politik serta sorotan ringkas terhadap hasil karya beliau yang boleh dijadikan bahan dalam mengupas pemikiran dakwah haraki semasa.

Latar Belakang
  •  Anak bongsu daripada 3 beradik 
  •  Nama beliau diambil sempena nama Syeikh Hj Yahya Banggol (Ulama' Tanah Melayu yang mengajar di Masjidil Haram)
Pendidikan
  • Sekolah Melayu Labok selama 2 tahun setengah 
  • Tahun 1947 dihantar kedua ibu bapanya ke Tanah Suci Mekah untuk menimba ilmu - Darul Ulum al-Diniyah, Makkah (tamat 1958) 
  • Universiti Al-Azhar Asy-Syarif (BA Syariah wal Qanun) (MA Politik Islam) 
Keperibadian
  • Seorang yang kuat berdikari 
  • Pencinta sastera dan bahasa 
  • Menguasai syair-syair karya Taha Hussien, Mustafa Rifaie, al-Manfaluti dan sebagainya. 
  • Seorang pencinta ilmu yang arif tentang liku-liku cabaran dan riwayat hidup para ulama silam - Mengembara di bumi Syria setelah tamat pengajian di Makkah sebelum ke Mesir. 
Kepimpinan
  • Dilantik sebagai Penolong Setiauasa Jawatankuasa Belia Negeri Kelantan di Mekah ketika berusia 15 tahun 
  • Ahli Jawatankuasa Biro Kebajikan di dalam Persatuan Pelajar-Pelajar Melayu Mesir pada tahun 1961
  • Setiusaha Biro Pendidikan pada tahun 1962 - wakil pelajar Malaysia dalam Kelab Pelajar Asing Antarabangsa (tahun 1963)

 
عن عبدالله بن عمرو بن العاص:
قالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُول: إِنَّ الله لا يَقْبضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعاً يَنْتَزعُهُ مِنَ الْعِبَادِ ، وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقِبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّ إذَا لَمْ يُبْقِ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُؤوسَاً جُهَّالاً ، فَسُئِلُوا ، فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْم ، فَضَلُّوا وأَضَلُّوا
(متفق عليه)
Terjemahan:
Daripada Abdullah Bin ‘Amr Bin Al-‘Ash, katanya: Aku mendengar Rasulullah (sallallahu alaihi wasalam) bersabda: Sesungguhnya Allah tidaklah mencabut ilmu dengan menariknya daripada hamba-hambaNya, tetapi Dia mencabut ilmu dengan mematikan ‘ulama (orang-orang ‘alim) sehingga jika tidak ada lagi seorang ‘alim pun maka manusia akan mengangkat Juhalaa’ (orang-orang jahil) sebagai pemimpin mereka. Lalu (jika) mereka ditanya, maka merekapun memberi fatwa tanpa ilmu, (akhirnya) mereka sesat dan menyesatkan orang lain.
(Muttafaq ‘Alaih = HR Bukhari dan Muslim)

Catatan Hujung:Semalam seorang sahabat mesej membawa berita sedih yang menyatakan pemergian murabbi ini, sungguh saat terdengar berita ini saya merasa sangat sayu dan terkejut, pemergian orang hebat seperti ini umpama tiada ganti. Sosok yang merupakan meastro tarbiyyah di negara ini yang tidak pernah mengenal erti penat dan lelah telah mengadap pergi berjumpa kekasihnya. Beliau meninggalkan ratusan hasil didikannya untuk terus menyumbang pada Islam.  Namun persoalannya masihkan ada lagi yang akan mengganti sosk ini untuk terus istiqamah dalam mendidik kader-kader dakwah tanpa penat dah lelah, semoga masih ada lagi.