June 16, 2012

Suara Orang Buangan

Sinopsis
Nasr Hamid Abu Zaid telah dipaksa meninggalkan Universiti Kaherah kerana dianggap tersesat. jenayahnya? Nasr menyebut dalam tulisannya bahawa sejarah dan budaya turut diambil kira dalam mentafsirkan al-Quran. Selain itu Nasr juga menghujahkan bahawa dalam penafsiran al-Quran, ayat-ayat suci itu harus difahami secara tamsilan (metafora) dan bukan secara kaku dan hurufiah. 

Pada Jun 1995, Mahkamah Rayuan Kaherah menjatuhkan hukum bahawa tulisan-tulisan di dalamnya dan dengan sendirinya membuktikan beliau sebagai seorang murtad. Golongan Islamis mengancam nyawanya Dia tidak lagi dapat mengajar. Para pengawal lengkap bersenjata berkawal sekeliling rumahnya. Para peguam cuba memisahkan Nasr dan isterinya, juga seorang profesor di Universiti Kaherah. Semuanya bersandarkan alasan bahawa seorang wanita Muslim tidak boleh berkahwin dengan Non-Muslim. 

Nasr Justeru telah diisytiharkan sebagai murtad tidak boleh lagi dikira sebagai seorang Muslim. Urutan dari itu kedua-dua mereka telah melarikan diri ke Belanda. Sejak itu Nasr mengajar bahasa arab dan pengajian Islam di Universiti Leiden.

Pandangan Peribadi
Setelah menghabiskan bacaan buku ini, saya mempunyai pandangan tersendiri, memang saya akui beberapa pandangan Nasr amat kontroversi dan sukar untuk diterima. Saya amat bersetuju dengan beberapa pandangan Nasr dan cara Nasr mentafsir Al-Quran, idea pembaharuan Nasr pada pandangan saya amat membantu dalam dakwah.

Nasr mempunyai kajian yang mendalam dalam perkara ini, hujah dan rasional yang dikemukakan Nasr boleh diterima dan selayaknya dibincangkan secara akademik dan intelektual. Dunia Islam seharusnya menghargai idea pembaharuan seperti ini.

Walau bagaimana pun ada beberapa  perkara yang saya tolak secara total dalam pemikiran Nasr, terutamanya dalam mentafsir perundangan Islam, Nasr kelihatan lebih meletakkan apa yang ada didalam Al-Quran seperti Hudud lebih kepada budaya Arab. Nasr juga menyatakan bahawa hukum syariah lebih kepada hasil perbincangan ahli feqah, ini saya tolak secara total, kerana sebagaimana yang saya fahami dalam Al-Quran terkandung ayat-ayat yang tersurat dan tersirat, malah ada sesetengah hukum yang ditetapkan secara tetap.

Nasr lebih mengutamakan nilai dalam penetapan sesuatu hukum dan ternyata Nasr tertinggal banyak lagi hikmah yang ada dalam penetapan hukum Islam Nasr dilihat sedikit tertutup dalam mentafsir hukum.

Apa pun pandangan Nasr pada pandangan saya Nasr tidak selayaknya dilayan sebegitu, seharusnya hujah akademik beliau di tangani dengan kaedah dan pendekatan lebih sesuai. tindakan yang dilakukan oleh golongan radikal di sana akan menyebabkan Islam kelihatan sangat tertutup dan lebih menampakkan Islam agama tertutup dan tidak ilmiah, sekaligus menutup keindahan dan keanjalan Islam dalam menghadapi arus semasa.

Tindakan seperti ancaman bunuh dan arahan penceraian dilihat agak keterlaluan dan lebih bersifat politik dan bertujuan menghapuskan karekter Nasr. 

Kesimpulan
Islam itu bersifat murunah iaitu anjal dan berubah-rubah tanpa berlaku perubahan dasar iaitu tauhid. Hikmah dalam dakwah merupakan satu perkara yang penting dalam menyebarkan Islam, Keterikatan dengan perkara tradisional dan adad bukanlah nilai yang ada dalam Islam.