June 16, 2012

Rindu Itu Umpama Mati,Cinta itu Umpama Mimpi

"Kau ingat Tashbih"?  saya menerima pesanan ringkas seorang kawan. Ketika kami membicarakan persoalan tentang mati.

"Tak..apa dia?" saya bertanya kembali. Sebagai seorang yang telah lama meninggalkan pengajian bahasa arab, saya betul-betul tidak ingat. Pengajian bahasa arab saya bermula sejak dari darjah dua lagi sehingga tingkatan lima. Tapi selepas SPM saya tidak lagi kerana saya sendiri kurang minat pada masa itu.

"Tashbih ni perlambangan, contohnya perempuan umpama bunga, Ahmad umpama singa" terangnya ringkas.

"Owh..ingat rasanya kenapa?" tanyaku kembali.

"Tau tak Arab sebut, al-mishqu kal maut..(rindu itu umpama mati) sebab rindu itu datang tiba-tiba kita tak jangka dan tak sedar", terangnya lagi.

Saya terdiam dan berfikir, bahasa arab begitu hebat sasteranya, betul-betul mengagumkan saya, perlambangan yang hebat. Tiba-tiba sekelumit rasa menyesal datang dalam diri, saya mempunyai peluang yang begitu besar untuk mendalami bahasa Al-Quran ini, namun hanya kerana minat saya tiada pada masa itu saya meninggalkan bahasa yang hebat ini.

Dalam kehidupan ini kita sering kali bertemu dengan banyak perkata yang menakjubkan, malangnya kita yang sering kali terlepas dan tidak perasan kerana kita sibuk mengejar perkara yang kita tidak nampak. Sebab itu orang yang sentiasa berfikir dan memerhatikan sesuatu perkara akan memperolehi banyak kebaikan.

Kita juga seringkali bergerak dan juga mengambil kuputusan berdasarkan minat semasa kita. Ini lebih bahaya kerana kita akan menjadikan hidup kita terumbang ambing tanpa matlamat yang jelas.

Kerana cinta itu umpama mimpi, kadang-kadang datang dan akan pergi bila-bila masa sahaja, jangan
bila kita tersedar dari tidur kita akan menyesal di alam realiti kerana mengikuti mimpi yang berkunjung sebentar sahaja.