August 13, 2012

Darah dan Air Mata Rohingya.


Rohingya merupakan satu golongan masyarakat yang tinggal di sempadan Myanmar dengan Bangladesh. Masyarakat Rohingya tinggal di kampung-kampung Rakhine di Rakhine, Myanmar. Mereka ini merupakan satu golongan yang dianggap sebagai pendatang asing di Myanmar dan kehadiran mereka sebagai sebahagian dari Myanmar ditolak dengan keras oleh pemerintah dan rakyat Myanmar.

Perlembagaan Myanmar menutup semua pilihan untuk Rohingya menjadi warganegara atas alasan bahawa nenek moyang mereka tidak tinggal di sana apabila tanah itu di bawah pemerintahan British pada abad ke-19 (hujahan pertikaian Rohingya). Walaupun sekarang, pemerintah tentera telah mula melonggarkan cengkaman mereka, tiada tanda perubahan untuk Rohingya. Sebaliknya, orang Burma cuba untuk membuang mereka keluar.

Nasib Rohingya yang bermula dengan ketiadaan kewarganegaraan mereka - penafian kewarganegaraan sendiri, yang mana Myanmar secara langsung bertanggungjawab. Suu Kyi, walaupun tidak berkuasa sebagai pegawai tentera yang mengawal peralihan Myanmar, tidak seharusnya meminggirkan persoalan mengenai Rohingya. 



Sebaiknya, beliau perlu menggunakan suara beliau dan reputasi beliau untuk menunjukkan bahawa kerakyatan adalah hak asasi semua manusia. Pada 5 Julai, setiausaha agung Organization of Islamic Cooperation, Ekmeleddin Ihsanoglu, merayu kepada dia untuk bercakap untuk membantu menamatkan keganasan.

Perbuatan kejam ini bukanlah perkara baru tetapi telah berlarutan begitu lama, bemula dari 1784 Masihi lagi. Apa yang berlaku di Rakhine Myanmar, dan apa yang dilalui oleh etnik Rohingya merupakan satu kekejaman yang tidak dapat dibayangkan, Rogol, bunuh, sembelih, dan lain-lain berlaku setiap masa.

Kronologi Penderitaan etnik Rohingya di Rakhine, Myanmar

Berikut adalah Kronologi Penderitaan etnik Rohingya di Rakhine, Myanmar;

1784

Burma menyerang Rakhine pada 1784M, penduduk Muslim Rakhine telah dijadikan sasaran untuk dihapuskan dan dibunuh secara besar-besaran. Motif mereka adalah untuk menukar Rakhine menjadi satu wilayah Buddha yang berpengaruh di Burma. Menyusul pemisahan Burma dari India-British dan pengenalan Peraturan Rumah (Home Rule) 1937, peluang mereka untuk menghapuskan umat Islam terbuka luas.

1942

British keluar dari Rakhine. Penduduk Burma mengambil kesempatan ini untuk memprovokasi penganut Buddha di Rakhine. Akibatnya terjadilah kerusuhan besar yang menyebabkan 100,000 kaum Muslimin dibunuh dan ratusan ribu lagi telah melarikan diri ke Bengal Timur.

Menyusul pemisahan Burma dari India-British dan pengenalan Peraturan Rumah (Home Rule) 1937, peluang mereka untuk menghapuskan umat Islam terbuka luas.

1962

Junta tentera mula berkuasa, senario politik di Burma berubah dengan drastik. Dengan kuasa dan kekuatan ketenteraan yang ada, penindasan besar-besaran ke atas kaum Muslimin terus meningkat berlipat kali ganda. Selama hampir empat dekad sahaja, lebih kurang 1.5 juta Muslim Rohingya dipaksa keluar dari tanah air mereka , sementara yang masih tinggal, hanya menghitung hari dengan penuh ketakutan dan penderitaan.
1949

Rusuhan dicetuskan oleh Burma Territorial Forces (BTF) yang melakukan keganasan dan pembunuhan ke atas ribuan Muslim dan ratusan tempat kediaman mereka dimusnahkan.

1978

Satu kod operasi yang dikenali sebagai Naga Ming (King Dragon Operation) telah dilancarkan oleh Majlis Negeri Rakhine (Rakhine State Council) di bawah selian Majlis Negara Burma (State Council of Burma) melalui Rencana 20-tahun Pembasmian Rohingya (the 20-year Rohingya Extermination Plan).

Operasi ini dimulai pada 6 Februari 1978 di sebuah perkampungan Muslim terbesar, Sakkipara di Akyab, yang telah menghantar satu gelombang kejutan ke seluruh kawasan dalam masa yang singkat.

Berita mengenai penangkapan dan pembunuhan besar-besaran kaum Muslimin, lelaki dan wanita, muda dan tua, penyiksaan, pembunuhan dan rogol di Akyab ini telah meresahkan kaum Muslimin di Rakhine Utara.

Pada bulan Mei 1978, operasi telah sampai ke Buthidaung dan Maungdaw. Ratusan Muslim lelaki dan wanita ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara dan banyak yang disiksa dan dibunuh. Kaum wanita pula telah diperkosa di pusat tahanan. Ketakutan melihat kekejaman yang tidak berperikemanusiaan ini dan ditambah dengan nyawa, harta, kehormatan dan masa depan yang tidak menentu, membuatkan sebahagian besar Muslim Rohingya lari meninggalkan kediaman masing-masing dan lari ke sempadan Burma-Bangladesh. 

1991

Pada 18 Julai 1991, satu lagi pembasmian etnik dilancarkan dengan nama kod ‘Pyi Thaya’. Terjadilah pembunuhan dan pemerkosaan kejam ke atas kaum Muslimin Rohingya, pemusnahan tempat tinggal mereka, termasuklah masjid-masjid. Keadaan ini sekali lagi memaksa Muslim Rohingya lari beramai-ramai meninggalkan kampung halaman mereka mencari perlindungan di Bangladesh. Akan tetapi, kerana ada perjanjian Bangladesh-Myanmar, sebahagian mereka telah dikembalikan ke Rakhine. Sebahagian lagi hidup dalam buangan dan ketakutan.

1992 hingga 1995

Lebih dari 1,500 Muslim (kebanyakannya pemuda) telah dibunuh, ribuan lagi telah ditangkap dan disiksa. Muslimah pula senantiasa menjadi korban pemerkosaan dan hidup dalam ketakutan.

Masjid-masjid yang telah sekian lama ada dirobohkan dan diganti dengan pagoda-pagoda baru penganut Buddha. Yang lebih menyedihkan, semua pagoda itu dibangun dengan peluh dan keringat kaum Muslimin yang dipaksa bekerja keras dan disiksa untuk menyiapkannya.

Dalam waktu yang sama , pemerintah ‘mencipta’ satu keadaan kelaparan di kawasan tersebut yang memaksa Muslim Rohingya keluar dari situ dan ada yang mati kelaparan
1999

Tidak kurang dari 20 operasi besar telah dilancarkan terhadap Muslim Rohingya oleh pemerintah junta.

2001

Rusuhan terjadi lagi di Rakhine di mana ratusan masjid dirobohkan dan 10 Muslim serta 2 orang penganut Buddha dilaporkan terbunuh. Rusuhan ini meletus antara lain kerana pemusnahan patung Buddha yang dijumpai di Lembah Bamiyan, Afghanistan oleh Taliban dan juga kerana tersebarnya berita yang memfitnah kaum Muslimin yang dilakukan oleh penganut Buddha dan anggota-anggota ‘State Peace and Development Council (SPDC)’ pimpinan Than Shwe (Ketua Tertinggi Junta).

SPDC memang terkenal dengan gerakan ‘anti-Muslim’ yang sering mereka lancarkan di mana ulama dan guru-guru agama Muslim Rohingya sering menjadi korban kekejaman mereka, disamping wanita dan pemuda-pemuda Muslim. Kebanyakan dari pemimpin Muslim Rohingya sekarang ini sedang menjalani masa penjara yang lama atas dakwaan-dakwaan palsu yang diada-adakan terutamanya berkaitan kewarganegaraan. Selain kerusuhan dan pembunuhan, propaganda anti-Muslim merupakan satu perkara rutin yang dimainkan oleh media arus perdana Myanmar.

2003

Buku-buku dan pita-pita rakaman yang menghina Islam dan kaum Muslimin didapati dengan mudah di seluruh Burma, malah ada yang dibahagi-bahagikan secara percuma. Pemerintah Burma percaya dapat menguasai wilayah Rohingya-Rakhine selamanya jika Rakhine berhasil diubah menjadi negeri Buddha sepenuhnya. Hasilnya, rakyat Burma dan penganut Buddha di Rakhine khususnya yang telah diracun pemikiran mereka ini terus-terusan berusaha menghapuskan Islam dan kaum Muslimin Rakhine.

2004

Muslim Rohingya telah dipaksa untuk mengamalkan ajaran Buddha dan dipaksa ikut upacara Buddha . Mereka dipaksa menyumbang wang di dalam setiap acara Buddha yang sering dilakukan.

Kawasan ibadat kaum Muslimin juga sering dicemari dengan dijadikan tempat mengubur mayat penganut Buddha. Sementara kaum Muslimin dipaksa membayar biaya pengebumian mayat saudara mereka yang meninggal dunia.

Rakhine Utara dijadikan zon tentera dengan pelbagai kezaliman yang mereka lakukan atas kaum Muslimin. Muslim dieksploitasi menjadi buruh paksa untuk membangun asrama tentera, jalan, jambatan, tambak, kuil pagoda, gudang, kolam dan sebagainya tanpa bayaran apa-apa. Kaum wanita pula mengalami ketakutan dengan peristiwa pemerkosaan yang sering terjadi di kawasan tersebut, baik oleh tentera atau pihak kontraktor yang ada.

Hari Ini-2012

Para ekstrimis Buddha Theravadha Rakhine dan Xenophobia telah membuat banyak propaganda-propaganda anti Muslim Rohingnya. Semua itu disebarkan di dalam dan di luar Burma. Sambil melaung-laungkan slogan lama iaitu "Rohingya bukan rakyat Burma, mereka adalah pendatang asing dari Bangladesh". 


Tujuan mereka tidak lain dan tidak bukan sebenarnya hendak mengusir Kaum Muslimin di sana. Lebih pelik lagi, seluruh protes dan sebagainya bagaikan telah dirancang dan serupa dengan kenyataan dan ucapan yang pernah dikeluarkan oleh beberapa Menteri dan Pihak Pemerintah yang berkuasa.

Menurut Amnesty International dan Human Rights Watch, pasukan keselamatan negeri kini telah menjalankan tangkapan beramai-ramai umat Islam dan mereka memusnahkan beribu-ribu rumah.

Antara kekejaman yang dilakukan;

3 Jun 2012

Rombongan Jemaah Muslim Yanggon@Rangoon baru sahaja kembali dari pembelajaran ilmu agama di Masjid Thetsa di daerah Thandwe di bahagian Selatan Rakhine. Para Jamaah ini sedang menaiki bas menuju ke daerah Rangoon, namun di tengah perjalanan mereka dihadang oleh masyarakat Budha Rakhine di bandar Taungup di Negara Rakhine bahagian selatan.


Sekumpulan masyarakat ini tiba-tiba mengamuk dan berusaha membunuh semua penumpang. Seorang pemandu, pembantu pemandu dan seorang wanita terkorban. 8 orang Jemaah turut terbunuh. Lima Jamaah sempat melarikan diri.

Pihak pemerintah Burma kemudiannya telah mengeluarkan arahan darurat selepas kejadian itu. Ini sekaligus memaksa masyarakat Muslim Rohingnya dari Maungdaw tidak boleh keluar dari rumahnya ketika pegawai keamanan memasuki kawasan mereka. Sebaliknya orang-orang Rakhine bebas berkeliaran sehinggakan mereka bebas menyerang, merompak dan membunuh kaum muslimin di sana.

Petugas Keamanan Rakhine Merompak dan Membakar Seluruh Harta Benda Kaum Muslimin Rohingnya Ketika Darurat 


8 Jun 2012

Pegawai Keamanan dan orang-orang Budha Rakhine telah melakukan penyerangan. Mereka membakar rumah beberapa orang. Lebih dari lima kedai pakaian dirompak, dimana jumlah kerugian sekitar 150,000,000 kyat (lebih RM 500 ribu). Sebuah masjid di kampung Sawmawna dimusnahkan. Lebih dari 200 Muslim Rohingnya cedera.

9 Jun 2012

Penyerangan oleh para pengganas Budha Rakhine dan Pegawai Keamanan, dimana 100 orang terbunuh dan hampir 500 orang cedera.

Pembunuhan terhadap Kaum Muslim di Rakhine terus berlaku walaupun pihak tentera telah menyatakan mereka sudah berjaya mengawal keadaan. Sebahagian besar kaum Muslimin Rohingnya melarikan diri ke Bangladesh dmelalui Akyab. Ini kerana keganasan yang terjadi di Negara bahagian Rakhine tersebut, dimana desa-desa Muslim Rohingnya dibakar dan ramai Muslim Rohingnya yang dibunuh oleh polis, Pegawai Kemanan dan para pengganas Budha. Kaum Muslimin Rohingnya beramai-ramai telah menuju ke Bangladesh, kerana memikirkan bahawa Bangladesh adalah Negara Islam, kerana sesama Muslim maka mereka akan membantu.

Pemerintah Bangladesh dan tenteranya telah menolak dan melarang Muslim Rohingnya memasuki Bangladesh. Jika ada rakyat Muslim tempatan (Bangladesh) memberi bantuan atau membantu pelarian Muslim Rohingnya ini maka mereka akan ditangkap dan Muslim Rohingnya akan dihantar pulang.

Sehingga hari ini, sejumlah lebih 1,000,000 rakyat Rohingya hidup dalam pelarian kenegara-negara sekitar termasuk Malaysia. Sejumlah lebih 10,000 pelarian Rohingya di bangladesh hidup dalam kedaifhan yang teramat kerana kerajaan Bangladesh tidak mempunyai peruntukan dan kemudahan khusus untuk mereka.

Mereka ibarat pendatang di tanah sendiri, hak-hak tanah mereka di rampas, masjid-masjid dan rumah-rumah di bakar, anak-anak dan wanita di bunuh dengan kejam oleh Rakhine Buddhist. Kebanyakan Rohingya adalah beragama islam, jadi sedikit sebanyak isu mengenai berlainan agama juga memainkan peranan dalam penindasan terhadap mereka.

Ini bukan keganasan mazhab, ia adalah pembersihan etnik negeri disokong dan negara-negara dunia yang tidak menekan pemimpin Myanmar untuk menghentikan.

Kesimpulan

Rohingya memerlukan saudaranya untuk bantu dan menyelamatkan mereka. Setakat artikel ini ditulis, hanya Turki Negara yang membantu Rohingya dan menterinya turun padang bagi berkongsi rasa dengan rakyat Rohingya.

Tidak sempurna iman seorang muslim jika dia tidur dalam kekenyangan sedangkan jiranya kelaparan. Kita hari ini lena diulit mimpi sedangkan jiran kita di Myanmar diseksa hari-hari.



Bibliografi
  • Why Is the World Ignoring the Ethnic Cleansing in Myanmar?- The New York Times Moshahida Sultana Ritu, an economist, teaches at the University of Dhaka in Bangladesh
  • Rakyat Malaysia Bersama Muslim Rohingya's Page-Facebook