August 7, 2012

Niat!


Dari Amirul Mukminin Abi Hafsh Umar Bin Khattab r.a berkata, aku mendengar Rasulullah saw bersabda: "Sesungguhnya amal perbuatan itu disertai niat dan setiap orang mendapat balasan amal sesuai dengan niatnya. Barangsiapa yang berhijrah hanya kerana Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya itu menuju Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa hijrahnya hanya kerana dunia yang dia harapkan atau kerana wanita yang ingin dia nikahi, maka hijrahnya itu menuju apa yang dia inginkan." (H.R Bukhari dan Muslim) [Hadis Sahih)

Ada orang kaya menderma dengan banyaknya kemudian tulis nama besar-besar dekat dinding masjid, niatnya satu supaya anak cucunya dapat mengikut jejak langkah dia, sedekah. 

Ada juga orang kaya yang derma banyak-banyak tulis besar-besar dengan niat nak riak.

Dua perbuatan yang sama, tapi ganjaran yang berbeza. Tak semua perbuatan baik bermaksud baik dan yang buruk itu bermaksud buruk. 

Inilah yang dinamakan ijtihad, bila salah dapat satu bila betul dapat dua. Cara kita fikir dengan orang lain fikir sudah semestinya berbeza. 

Persoalannya siapa kita nak pertikai perbuatan orang..? 

Kitakah yang bagi pengampunan? tak kan..Allah yang bagi..

Kitakah yang punya Syurga? tak kan..Allah yang punya Syurga..

Kitakah yang pegang rezeki orang? tak kan..Allah yang pegang..

Sebab tu dalam banyak perkara husnuzhan lebih baik. Teruslah beranggapan dan berharap perkara yang terbaik akan berlaku, tetapi sentiasalah bersedia dengan perkara terburuk yang kita tak jangka..Ya!


"Padahal, mereka hanya diperintah menyembah Allah, dengan ikhlas mentaati-Nya semata-mata kerana (menjalankan) agama, dan juga agar melaksanakan solat dan menunaikan zakat, dan yang demikian itulah agama yang lurus (benar).." (Surah Al-Baiyyinah, 98:5)