August 6, 2013

Yang Pergi

Beberapa tahun dulu ketika menuntut di Izzudin Shah, setiap kali minum pagi jika yang disediakan adalah kuih kariap kami masing-masing akan cepat-cepat ke dewan makan. Sebabnya kuih karipap dewan makan Izzudin tidak dapat disangkal lagi kesedapannya. 

Malangnya, kesedapan kuih karipap datang dalam saiz yang sangat kecil. Jadinya yang datang awal semestinya akan ada kutu-kutu yang makan dua tiga ketul, natijahnya yang lambat hanya dapat tengok bakul sambil ketap gigi. Ini menimbulkan kemarahan pelajar, dan antara komen pelajar pada pengusaha dewan makan yang paling diingati adalah, "tak sempat rasa dah habis!"



Saat artikel ini di tulis Ramadhan 1434 Hijrah sudah sampai ke penghujungnya. Hanya beberapa hari lagi umat Islam akan menyambut Hari Raya Eidulfitri. 

Ramadhan berlalu dengan cepat sekali rasanya, seolah-olah baru lagi berazam untuk penuhi hari-hari dalam Ramadhan sebaiknya, seolah-olah baru sedikit munajat dan doa yang dipohon, serasa tidak puas berpuasa, tidak habis berqiamulail dan tidak lagi cukup membaca Al-Quran.

Seolah-olah cerita kuih karipap tadi, belum sempat rasa dah habis..

Ramadhan akan pergi, hari dan waktu itu akan berlalu tanpa mampu untuk dihentikan dan ditahan tahan. Namun perjuangan untuk mencari redha Allah tidak akan berhenti, kerja islam perlu diteruskan, amalan terus dipertingkatkan, dan rahmat dan berkat perlu terus di tadah.



Notakaki: Beberapa tahun dulu saya termasuk dalam kutu-kutu yang suka ambil kuih lebih, sampai satu hari epoi tegur "ko, ambik lebih ni kembung perut baru tau.."