December 6, 2009

KEBENARAN

Bismillahirahmanirahim

Malam ini..hening..angin sejuk..setiap kali berhembus teras nyaman..selesa..

Tapi hati...tak menentu..fikiran bekecamuk..dirundung serba salah..huh~

Kebenaran, perkataan ini bermain diminda hati tertanya-tanya kenapa kebenaran itu itu tidak semudah penipuan. Senang melafazkan sesuatu pembohongan tapi sukar untuk menegakkan kebenaran. Kenapa selalunya begitu?

persoalan..selalu timbul..tapi jawapan yang tepat jarang dikecapi..


Pembohongan amat senang dinyatakan,mudah! Bila melakukannya terasa lega lepas segala masalah. Seolah-olah tiada bebanan di dada. Selalunya pembohongan mendatangkan keuntungan. Hasilnya pembohongan itu acap kali dinyatakan. pembohongan itu sering kali memberi pulangan lumayan. Pembohongan itu selalu menyelamatkan. Hati menjadi senang jiwa menjadi lapang harta tak kurang-kurang. Bukankah bagus sekali pembohongan itu? owh..patutlah manusia suka berbohong.......

Kebenaran hakikat dan realitinya amat pahit sukar untuk didedahkan mahupun dihebahkan. Kerana apa?bukankah kebenaran itu baik suci dan kebenaran itu membawa kepada keadilan? Kerana kebenaran sering kali membawa kepada sesuatu yang berlawanan dengan nafsu. Kebenaran selalunya akan membawa hukuman cercaan pemulauan malahan ancaman. Kerana dunia pada hari ini tiada yang meletakkan hukuman yang adil yang sempurna dan sesuai dimana saja. Kebenaran disembunyikan disimpan didada biar makan dalam! asal nampak bahagia diluar asal selamat dari ancaman dari buruan..kebenaran..terus tersembunyi..kerana yang menyembunyikan diselubungi ego dan ketakutan!

"Natijah" satu perkataan yang jarang kita hayati maksudnya. Sedangkan itu yang menjadi penanda aras betapa bijaknya keputusan kita. Bukankah setiap perkara yang kita buat apa yang kita mahukan hasilnya. Dan hasil setiap perkara yang kita buat merupakan sebab kita melakukan sesuatu. Erat sebenarnya ikatan niat dan natijah saling berkait dan memerlukan antara satu sama lain. Bukankah pepatah melayu ada menyebut "ingat sebelum buat" apa yang dimaksudkan dengan ingat mestilah natijah perkara itu.

Bila berlaku satu pembohongn natijahnya amatlah bagus tapi hanya untuk sementara! Selama pembohongan itu bergelar rahsia. umpama penadol yang melegakan untuk sementara tapi dimasa hadapan membawa derita. Apabila segalanya bukan lagi rahsia si pemecah amanah akan pecah kepala,wang yang banyak akan lesap sekelip mata, segalanya jadi sia-sia, hilang pangkat dan nama, dunia akhirat menderita.

Bila kebenaran disuarakan boeh jadi hilang segalanya. Kerana kebenaran selalunya pahit kerana kebenaran menjadi rahsia bagi orang yang mendapat loba bila ianya rahsia. Apabila pekung didada cuba dipecah sudah pasti tuan punya dada akan pertahankan walau dengan apa cara sekalipun walau terpaksa mengugut mahupun membunuh. Akibatnya yang cuba menegakkan kebenaran ditekan denagn dasyatnya. walaup[un begita golongan ini sentiasa ada,untuk selamanya..
Golongan ini akan mendapat penghormatan bila kebenaran dan keadilan ini tertegak golongan ini mendapat segala kebaikan selepas ditekan golongan ini mendapat kebahgiaan dan golongan ini disebut dalam Al-Quran sebagaimana firman Nya">Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mu'min, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui.Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya, dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan shalat dan menunaikan zakat, seraya mereka tunduk (kepada Allah).Dan barangsiapa mengambil Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman menjadi penolongnya, maka sesungguhnya pengikut (agama) Allah itulah yang pasti menang. Yaitu: orang-orang yang menjadikan Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman sebagai penolongnya."Al-Maidah 54,55,56.

Kebenaran umpama air yang mengalir kita boleh buat bermacam-macam cara untuk halang air yang mengalir tapi ia akan terus mengalir semakin lama disimpan semakin bahaya umpama air dalam empangan mampu memusnahkan seluruh kampung.

waallahuaklam