April 25, 2010

PERANAN PELAJAR SEKOLAH AGAMA

Oleh:Muhammad ibrahim khalil b. Noh
Pelajar kejuruteraan Geomatik tahun 1 UTM

Melihat situasi masyarakat pada masa kini menyebabkan kita dilanda satu kebimbangan, masalah sosial yang kelihatan semakin membarah ini kelihatan tiada kesudahan. Zina, pembuangan bayi, minum arak, dan banyak lagi perilaku yang sama sekali bersalahan dengan islam, sudah menjadi kebiasaan bagi seorang islam yang hanya meletakan islam tidak lebih dari nama.

Segala permasalahan yang berlaku dilihat berpunca dari kurangnya didikan agama dalam masyarakat. Dewasa ini masyarakat kelihatan makin jauh dengan islam, akibatnya suasana islam hilang dalam masyarakat. Pabila islam tiada yang menggantikannya sudah tentulah jahiliyyah, bila jahiliyyah ini meresap dalam masyarakat maka kita akan dapat lihat satu kehancuran institusi kemasyarakatan sebagaimana yang kita lihat pada hari ini.

Penubuhan sekolah agama seluruh negara dilihat sebagai satu cara yang berkesan bagi membanteras gejala yang membarah dalam masyarakat kini. Penubuhan ini sepatutnya memberi satu impak kepada masyarakat dalam mengatasi masalah yang meruncing pada zaman sekarang. Hal ini adalah kerana dengan tertubuhnya sekolah agama akan lahir generasi yang paham akan agama dan sekali gus menyebarkan agama kedalam masyarakat, dan membetulkan segala kepincangan dalam masyarakat.

Kelahiran sekolah agama juga dilihat dapat melahirkan pejuang agama yang hidupnya untuk menegakkan islam dalam diri, keluarga, masyarakat, dan negara. Pembentukkan dan pentarbiyyahan amilin-amilin yang berkhidmat untuk gerakkan islamseharusnya berlaku di sekolah-sekolah agama. Kerana disini pelajarnya dididik dengan sistem yang sama sekali berlainan dengan sistem yang ada dinegara kita, yang mana sistem yang berteraskan islam ini dilihat sebagai satu medium pendidikan yang mencangkupi pelbagai aspek.

Persoalannya sekarang adalah adakah pelajar-pelajar ini betul-betul memainkan peranan sebagai seorang yang mempunyai ilmu ataupun memainkan peranan sebagai seorang da’e. Yang mana bertanggungjawab dalam membentuk suasana yang harmoni dalam masyarakat disamping merobohkan jahiliyyah dalam masyarakat. Harus ditekankan bahawa islam itu tidak berdiri seiring dengan jahiliyyah tetapi islam itu bersifat inqilabiyyah iaitu berdiri diatas keruntuhan jahiliyyah.

Amar ma’ruf dan nahi mungkar sepatutnya menjadi agenda utama dalam kehidupan seorang yang belajar agama. Kerana seseorang yang mendalami agama sepatutnya memahami hakikat ini. Sebagaimana kata saidina Ali R.a sesiapa yang menyebut lailahaillaAllah maka dia seorang pendakwah. Setiap muslim harus sedar akan tanggungjawab sebagai seorang da’e. Kerana islam itu bukannya untuk disimpan untuk diri sendiri ianya perlu disebarkan dan diletakkan pada tempat yang sepatutnya. Yang mana islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripada islam tu sendiri.

Sedarkah kita segala maksiat yang berlaku di sekeliling kita akan dipertanggungjawabkan kepada kita diakhirat nanti yang mana setiap yang berlaku tetapi tidak diendahkan kita Allah akan bertanya tentang apakah tindakan kita. Malahan setiap bala yang turun tidak dikhususkan kepada seseorang tetapi akan ditimpakan kepada sesuatu kaum. Islam meletakkan dakwah sebagai satu perkara yang cukup penting dalam setiap muslaim sebagaimana firman allah dalam surah Ali imran ayat 110 yang bermaksud “Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.”

Sebagai pelajar sekolah agama kita harus sedar bahawa apa yang kita belajar perlu dipraktikkan dan disampaikan pada masyarakat demi membetulkan segala kepincangan yang berlaku. Ini juga dikira sebagai jihad yang mana andai kita gugur dalam jalan ini Allah menjanjikan syahid.