February 2, 2011

Banjir dan keputusan N59 Tenang.



30 Januari 2011, merupakan tarikh pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang di Johor. Keputusan pilihan raya yang lalu sebagaimana yang dijangkan. Kemenangan berpihak kepada Barisan Nasional dengan majoriti yang cukup selesa.

Barisan Nasional (BN) bukan saja berjaya mengekalkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang pada pilihan raya kecil DUN, malah berjaya menambah majoriti undi hampir 50 peratus berbanding Pilihan Raya Umum 2008.

Pada pilihan raya kecil itu, calon BN, Mohd Azahar Ibrahim, 39, menewaskan calon PAS, Normala Sudirman, 38, apabila memperoleh 6,699 undi, mengatasi bekas guru itu yang mendapat 2,992 undi dengan majoriti 3,707.

Sejumlah 63.4 peratus daripada 14,753 pemilih berdaftar keluar mengundi pada pilihan raya kecil itu yang diadakan berikutan kematian penyandang daripada BN, Datuk Sulaiman Taha pada 17 Disember lalu. Daripada jumlah undi semalam, 142 undi ditolak.

Pada Pilihan Raya Umum 2008, Sulaiman menang dengan kelebihan 2,492 undi, mengatasi Md Saim Siran, juga daripada PAS. Sulaiman memperoleh 6,367 undi, manakala Saim mendapat 3,875 undi.

Jelas dapat dilihat undi BN naik sebanyak 332 undi, manakala undi PAS berkurang sebanyak 883.

Manakala jumlah keluar mengundi kali ini lebih rendah berbanding 73.52 peratus daripada 14,511 pemilih pada pilihan raya umum Mac 2008. Pada pilihan raya kecil kali ini sebanyak 64.30 peratus yang keluar mengundi.



Sebagaimana yang diketahui umum pilihan raya kecil kali ini turut disertai hujan dan banjir, persoalannya sejauh mana hujan dan banjir memberi kesan kepada keputusan pilihanraya?.

Persoalan ini berlegar lama dalam fikiran saya apakah benar hujan dan banjir ini memberi kesan?

Melihat kepada jadual ada perkara yang saya terfikir mengapa peratus keluar mengundi di felda-felda cukup tinggi andai dibandingkan dengan dengan kawasan lain, manakala kawasan yang majoritinya penduduk cina dan india menunjukkan peratusan keluar mengundi yang rendah, rujuk kawasan Labis dan Ladang Bukit Dato dalam jadual.

Adakah berlaku diskriminasi ketika bantuan menghantar pengundi, yang mana pengundi di kawasan kuat diutamakan berbanding dengan kawasan lain?

Saya tinggalkan persoalan ini untuk pembaca fikirkan.



Melihat kepada sejarah dan situasi semasa sudah pasti mustahil untuk PAS mencatat kemenangan di Tenang, bak kata seorang sahabat, kaalau menang PAS kat Tenang kiamat alamatnya. Namun saya yakin dan percaya jika dapat capai 82 peratus jumlah undi sudah pasti keputusan berlainan, meskipun masih kalah tetapi dengan majoriti yang lebih kecil mungkin. Walaupun kalah tetapi Pas dilihat masih dapat mengekalkan undi yang diterima pada 2008, sedangkan BN hanya meningkat sebanyak 332 undi sahaja.

Kesimpulan.

Kemenangan BN pdi Tenang haruslah dilihat sebagai nikmat kepada masyrakat kerana dari segi politiknya Pakatan Rakyat sudah pasti akan ditekan dengan cukup dalam pilihan raya umum hebat jika menang di Tenang.

Ingatlah tugas kita hanyalah usaha menang atau kalah itu milik Allah. Teringat kata-kata azimat dalam Pihanraya Kampus 2010, kalah itu pasti menang satu anugerah.

No comments:

Post a Comment