February 2, 2011

Tenang Ditimpa Bala?


Usai sudah pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Tenang. Namun hujan msih belum reda, air naik, jumlah kehingan jiwa sudah dilaporkan tiga orang kerugian tidak dapat dijangka. Banyak kawasan-kawasan yang menjadi pulau dek kerana kawasan sekeliling ditenggelami air.

Dari matlumat yang saya dapat ramai yang terkandas didalam hujan, petugas-petugas yang pergi ke DUN Tenang terpaksa menunggu sehingga air surut untuk balik pulang ke tempat masing-masing.



Labis bukanlah kawasan banjir, jarang sekali berlaku banjir di Johor yang selalu kita dengar di pantai timur, Kelantan dan Terengganu. Hinggakan ada dikalangan pemimpin negara yang mengkritik sistem peparitan dan saluran disana.

Persoalannya apakah disebalik banjir ini?

Fenomena biasa alam atau ini merupakan amaran dari pencipta?

Islam menganjurkan umatnya berfikir dan merenung dalam setiap kejadian yang berlaku. Setiap yang berlaku apakah nikmat mahupun bala dari Allah. Andai kata nikmat hendaklah kita zahirkan rasa syukur dengan menambah iman dan taqwa, dan andai kata bala hendaklah kita ambil sebagai peringatan dari Allah dan berubah sebelum terlambat. Sebagaimana firman Allah dalam surah Ibrahim ayat 7 yang bermaksud; "Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), Maka Sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".


Saudaraku ingatlah, saat kaum Nabi Nuh mengutuk dan mengancam dakwah baginda, Allah tenggelamkan mereka, saat Aceh berseronok dengan pesta maksiat Allah hantar Tsunami menyapu habis semuanya.

Ingatkah kepada kaum Nabi Luth yang mati semuanya mendengar pekikan yang kuat lantaran nafsu yang songsang?

Ingatkah kepada Firaun yang ditenggelamkan dalam laut mati kerana keangkuhan dan kezalimannya sehingga mengaku tuhan?

Kenapa semua ini berlaku kepada mereka?

Tidak lain tidak bukan kerana mereka melawan Allah dan menzalimi utusan Allah.Allah berfirman; “Dan Allah telah membuat suatu perumpamaan dgn sebuah negeri yg dahulu aman dan tenteram rezeki datang kepada mereka melimpah ruah dari segenap tempat tetapi penduduk mengingkari nikmat-nikmat Allah kerana itu Allah menimpakan kepada mereka kelaparan dan ketakutan disebabkan apa yg mereka perbuat.”

Perhatikan apa yang terjadi di Tenang, bagaimana hukum aurat dan sentuhan antara bukan muhrim dipermainkan, hukum Allah diinjak-injak dan dihina. Tahukan anda apa yang diucap Menteri Besar Johor? Katanya andai menang PAS di Tenang habislah semua kudung tangan! Sedarkah hukum Hudud bukan hukum PAS tetapi hukum Allah. Tidak cukup dengan itu tarian bogel yang diadakan dalam kempen cukup kurang ajar!



Pada rakyat dan pengundi Tenang ingatlah ini amaran Allah, sedarlah kalian sebelum Allah hantarkan tenteranya untuk meranapkan kalian.

Kesimpulan.

Ingatlah saat bala Allah datang tiada siapa yang mampu menghalang. Kepada para petugas dakwah sesungguhnya jalan dakwah ini masih panjang. Rakyat masih digauli dengan nafsu serakah pemerintah. Akhirnya hidup dalam Jahiliyyah.

Bala Allah tidak datang kepada pendosa-pendosa yang lupa daratan sahaja tetapi kita semua. Ayuhlah wahai para pendakwah, disana gelaran syahid sentiasa menunggumu.