February 26, 2011

Jagalah Hati

Dalam sebuah buku tulisan Dr. Aidh Al-Qarni, yang bertajuk As’ad Al-Mar’ah Fil Alam menyatakan; Jangan biarkan hatimu dihancur oleh tanganmu sendiri.

Persoalannya bagaimanakah yang dikatakan menghancurkan diri dengan tangan sendiri? Jawapan kepada persoalan ini adalah hati. Hati adalah suatu rahsia kepada setip manusia, apa yang ada dalam hati memang tidak akan diketahui oleh khalyak umum kecuali memang dikhabarkan oleh pemilik hati.



Andai hati bermasalah ianya akan memberi satu implikasi yang besar, segala pergerakkan akan menjadi tidak lancar dan segalnya akan timbul masalah.

Dalam sebuah hadis nabi juga mengingatkan tentang satu daging yang ada dalam diri manusia, jika buruk, maka buruklah semuanya dan jika baik maka baiklah semuanya, itulah hati.

Dek kerana hati yang masalah pejuang boleh hilang matlamat, penyayang boleh menjadi garang, pemurah kan menjadi bakhil, bahkan ikhlas kan hilang tanpa dikenang.
Kita menhancurkan diri sendiri bila hancurnya hati, untuk menjaga hati ada lima perkara yang perlu kita jaga;

  • Jangan resah da gelisah- usah selalu mengeluh dengan keadaan kerana ramai lagi yang lebih malang daripada kita
  • Jangan sedih dan berasa derita- hapuskan perasaan ini dengan istigfar, doa dan memohon pertolongan dari Allah
  • Jangan lemah dan malas- aktifkan diri dengan ibadat, berzikir, mencari ilmu, berkerja dan beriadah
  • Jangan banyak berhutang- nafsu andai dituruti tidak akan pernah merasa puas. Akibatnya hidup tidak akan tenteram jika terlalu mengejar dunia.
  • Jangan kedekut dan menjadi pengecut- rezeki yang Allah kurniakan kepada kita bukanlah milik kita sahaja malahan didalam itu terdapat hak kepada orang lain. Begitu juga tanggungjawab kita pada orang disekitar kita.

Rasulullah S.A.W mengajar kita satu doa untuk menyelamatkan kita dari perkara-perkara yang merosakkan hati:

'Ya Allah aku berlindung kepadamu dari rasa resah dan gelisah, dari sedih dan derita, dari kelemahan dan kemalasan, dari sifat kedekut dan pengecut dan daripada hutang dan ancaman manusia.'