March 21, 2011

Tsunami



Baru-baru ini dunia sekali lagi digemparkan dengan kejadian Tsunami yang mana menyebabkan berlakunya perubahan kepada muka bumi dan menyebabkan kerosakkan kepada logi nuklear di Jepun, yang mana kesan radiasi tersebar di Jepun. Kesan kepada radiasi ini menyebabkan dunia berada dalam keadaan cemas dan masyarakat Jepun khususnya berada dalam perkara bahaya.

Tsunami berasal dari perkataan Jepun bermaksud ombak gergasi, yang mana berlakunya Tsunami ini oleh kerana kejadian gempa bumi dan letupan gunung berapi di bawah laut, yang mana gegaran yang berlaku menyebabkan timbulnya ombak besar yang akhirnya akan menghempas permukaan bumi.

Berikut merupakan siri-siri Tsunami yang paling dasyat atas muka bumi ini.

1. Tsunami pada zaman Yunani
Tsunami ini dicatatkan sebagai kejadian pertama dalam sejarah. Ia berpunca daripada letupan berapi di Pulau Santorini. Ketinggian Tsunaminya mencecah sehingga 15 meter berlaku pada tahun 1500 sebelum masihi. Kejadian ini melenyapkan sebuah tamudun yang mana dikenali sebagai Minoa dan turut mengorbankan 100,000 nyawa.

2. Tsunami di Portogal, Sepanyol dan Maghribi
Tsunami ini barlaku akibat gempa bumi yang berpusat dibawah tanah Lautan Atlantik telah menusnahkan bandar Lisbon Portogal, beberapa bahagian di Sepanyol dan Margribi. Peristiwa yang berlaku tahun 1755 telah mengorbankan 60,00 nyawa.

3. Tsunami Laut China Selatan
Tsunami ini telah berlaku pada 1782 telah merosakkan sebahagian Taiwan dan sejumlah 40,000 orang terkorban. Dikatakan Tsunami ini menghempas 120 km di daratan.

4. Tsunami akibat letupan Gunung Berapi Krakatu
kejadian Tsunami ini berlaku pada 1883 dan membunuh lebih 36,000 nyawa. Ombak Tsunami mencecah 40m dan memusnahkan 165 kampung di pulau Jawa dan Sumatera. Letepun gunung berapi ini dikatakan paling kuat dalam sejarah.

5. Tsunami Aceh
Kejadian yang berlaku pada 26 Disember 2004 berikutan gempa bumi yang berukuran 9.2 skal richter. Ombak Tsunami ini melanda Aceh, India, Sri Lanka, Thailand, Maldives dan Wilayha timur Afrika. Lebih 226,000 nyawa terkorban dengan 166,000 mangsa dari Indonesia.

No comments:

Post a Comment