April 15, 2013

Jelajah TOLAK UMNO Johor: Mentaliti Masyarakat Kita.

Saya baru selesai memberi taklimat kepada semua peserta jelajah TOLAK UMNO di Johor. Rata-rata anak muda yang menyertainya merupakan ahli GAMIS Johor dan juga anak-anak muda sekitar negeri Johor.

Sebelumnya saya baru sahaja di marahi oleh setiausaha masjid Taman U di Skudai. Yang lebih mengejutkan, sesampainya saya di Masjid Taman U saya lihat sudah penuh anggota polis berkawal sekitar masjid. Saya mengambil tindakan beralah dan menukar tempat kami berkumpul di masjid Sri Putri.

Di masjid Sri Putri, habis sahaja taklimat ringkas seorang lelaki yang berumur pertengahan, berbaju kuning datang. Terus kepada saya dan bertanya kepada saya tentang program. Dia mengarahkan kami beredar dan kebetulan memang kami hendak beredar.

Kami berbicara dengan nada sahabat dan menghormatinya sebagai orang tua. Namun tiba-tiba tidak semena-mena dia mengamuk sakan, tidak terkawal dan gila!

Kami serahkan kepada pihak polis dan beredar. Malas dan meluat, jadual kami juga masih padat dan panjang. Dan dia terus memaki orang sekelilingnya.

Sepajang program hari itu, kami dikerumuni polis dan SB. Golongan gila seperti lelaki tadi juga ada. Memerhati dari jauh.

Apa yang boleh saya kata, sebagai rakyat yang sudah 56 tahun merdeka, saya kecewa pemikiran dan sikap begini masih ada dalam masyarakat pada hari. Hakikatnya ini bukanlah kejadian pertama, politik samseng ini menjadi budaya baru dalm masyarakat yang kononnya maju pada hari ini.

Belum lagi kita tambah dengan cerita politik lucah yang mejadi senjata bagi memusnahkan karier politik sesetengah tokoh.

Hari ini kita dabik dada dan angkat kepala dengan KLCC,KLIA, dan lain-lain, tapi jika dinilai dari menteliti, memalukan!

Ramai yang tanya saya, mengapa tidak marah dan bagi ke penumbuk pada lelaki biadap itu?

Jawapan saya, saya bukan macam dia. :-)

No comments:

Post a Comment