April 16, 2013

Takut?

Saya ke Arked Cengal, UTM sebentar tadi, tiada yang istimewa cumanya saya memakai baju Gelombang Anak Muda Tolak Umno/Bn - TOLAK. Kemudiannya saya terlihat seorang staf HEMA turut ada di situ. Dia melihat saya, pandangnya tajam.

Dia menghampiri saya seraya berkata "awak tak takut?"

Saya memandangnya sambil tersenyum dan angkat kening. Jawap saya, "takut?"

Dia terus diam dan berlalu pergi dan saya meneruskan aktiviti saya tanpa menghiraukannya. Dia terus memandang saya dan kemudiannya berlalu pergi dengan kenderaan universiti.

Pada saya tiada apa-apa salah dengan baju saya, kalau kata saya berkempen untuk mana-mana parti saya rasa tidak. Saya hanya menunjukkan pendirian saya. Saya yakin apa yang saya pakai tidak menyentuh sensitivi mana-mana kaum atau agama.

Ruang demokrasi kampus kian sempit dan menyesakkan. Semuanya menjadi sensitif dan pelbagai peraturan pembodohan diperkenalkan bagi menyekat arus perubahan di kalangan anak muda.

Mentang-mentanglah jenayah pembodohan tidak pernah diadili, gejala pembodohan mahasiswa dilakukan sewenang-wenangnya. Dibuka seluas-luasnya pintu hiburan yang melalaikan seluas-luasnya. Namun jika hendak fikir tentang negara pun menjadi masalah. Program yang ada tajuk politik, kertas kerjanya tanpa dibaca terus ditong sampahkan.

Demokrasi geli ala HEMA ini sudah jijik dan basi. Kepada mahasiswa ini masa untuk kita berubah! Takut? Mengapa takut?

No comments:

Post a Comment