December 13, 2013

PENGALAMAN HOSPITAL 2 -Menghormati Jarum.

Sepanjang aku hidup dekat dunia ni, aku memang pandang sebelah mata je orang yang takut dekat jarum hospital ni. Bagi aku tak ada apa yang nak ditakutkan dengan jarum hospital, yela, jarum kecik je, bukan panjang pun, apa mau takut.

Sebelum aku masuk wad, dengar-dengar jugak yang kalau kes denggi dia ambik darah 6 jam sekali, dalam erti kata lain setiap 6 jam akn dicucuk untuk ambil darah. Macam biasa benda tu aku tak ambik kisah pun. Jarum je pun~

Perkara ini berterusan sehingga hari pertama aku masuk wad. Pandangan alam aku pada jarum terus berubah 180 darjah. Aku mula respek jarum dan orang yang takut jarum, ini semua terjadi setelah aku kenal dengan jarum di tahap yang baru. Branula.

Branula ni, Doktor akan cucuk dekat tangan dan biarkan dia di situ, gunanya untuk ambil darah dan masukkan air dalam badan. Panjangnya usah dikenang, tengok pun dah takut, bila cucuk mana ada pakai bius apa, main masuk ja, memang merana setiap kali cucuk.

Selama empat hari dalam hospital tuh, branula meratah tangan aku sebanyak enam kali.

Sakit? Try masuk la tengok..


Dr.Khadijah Noh sedang mencuba-cuba cucuk Branula, cubaan yang ini gagal kerana kulit penulis keras macam besi. keh3


p/s: Aku tak pasti betoi ke dak aku eja branula tu, nama pun dah dekat-dekat nama dinasour.